שבוע שעבר התקשרה אלי קולגה, מעצבת גרפית מתוקה ומקצועית,
יחסית בתחילת דרכה המקצועית, והיא שאלה שאלה:
מה אני יכולה לעשות, כשללקוחה אין באמת ייחודיות?
והיא אומרת, ניסינו לתחקר להבריק, לשאול, ואפס,
אין לה באמת ייחודיות שעליה אני יכולה להישען? ולכן אני לא יודעת מה ואיך למתג אותה,
כי מה, אם היא עוסקת בנדל״ן, אני פשוט אשים אלמנט מעולם הנדל״ן?
היא תהיה כמו כולם, ואני רוצה שתהיה ייחודית שונה, – מותג,
ואני מקשיבה וחושבת, למה נהיה הבלבול הזה, בלזהות את הייחודיות? את ה-DNA?
מרוב שיש כל כך הרבה ידע, מתחרים ובלגן, קצת אבדנו את הדרך,
ועסקים יוצאים לדרך עם הבטחה של ייחודיות שהקשר בינה למציאות הוא מקרי,
והכל בנוי כמו מגדל קלפים שיפול בשנייה, או כשהלקוח ירגיש שרימו אותו,
או שהוא ממש לא מבין מה הוא מרוויח מההבטחה הייחודית הזו,
אני באמת לא יודעת מאיפה רכשתי את הידע שלי,
זה נוצר נדבך אחר נדבך, מלווה בהמון סייעתא דשמיא,
מתוך רצון למצוא את הדרך הישרה והסלולה.
ואני מבינה שיש לי כלי שממש יכול לעזור לאנשים, ועל זה נדבר במאמר כאן
אחת השאלות הכואבת לבעלי עסקים הוא כששואלים אותם: מה הייחודיות שלך?,
בדרך כלל אחרי כזאת שאלה
אני מקבלת תשובה מגומגמת שמורכבת מ 5-6 משפטים שמסתבכים בתוך עצמם,
ו.., או גרוע מכך, עונים לי "כן, דברתי על זה בשעתו עם יועצת עסקית, כבר אראה מה כתבה לי על זה…."
בקיצור… מסובך.
ואני מבינה את האתגר
מאיפה אמצא לעצמי ייחודיות אחרי שכולם כבר מיתגו את עצמם,
כי באמת, אם את פאנית? כמה כמוך יש??
ואם את מעצבת פנים? כמה כמוך יש??
ובבקשה נסי לענות על השאלה בכנות – –
זהו,
שכמוך יש – רק אחד!!
והנקודה הזאת היא קריטית,
אנו כמנהלות עסקים, שמחפשות את הייחודיות מעבר להרי החושך,
ועושים סלט מכל המושגים, ובעיקר סיבוך,
ואני אנסה לעשות סדר,
יש מושג שקוראים לו – USP, והכוונה, ליתרון תחרותי משמעותי
הרבה בעלי עסקים, ואפילו יועצים עסקיים, וממתגים
חושבים שמושג הזה הוא התשובה לשאלה, מה הייחודיות שלך,
וכאן המוקש הגדול
קשה מאוד להגיע ל USP איכותי ונכון שעובד בשטח
ואסביר,
כדי שאכן תהיה ייחודיות טובה, ושונה מאוד מהסביבה,
בדרך כלל נדרשת השקעה מרובה,
כמו שאיקאה השקיעו, (איך אני אוהבת שלוקחים את הדוגמה הזאת כדי להסביר מה זה ייחודיות!!, )
כי באמת קשה מאוד לתרגם רעיון כזה לעסק של פרילנסרים, עם תקציב השקעה של בית אברכי!
כל רעיון שנבצע בהשקעה סבירה, הסבירות שמחר יהיה עוד 5 כאלה, הוא ענק,
ובום הייחודיות שלך הלכה לפח, וכל מה שפרסמת, שיווקת, דברת על זה שיש לך ייחודיות, פיניטו!! זירו! נמחק!
איך אפשר בכלל לבנות מותג על ייחודיות שלא יכולה להחזיק מעמד כמה שנים קדימה??
ובכלל להגיע לרעיון מבריק של ייחודיות שאף אחד עדיין לא עשתה,
זה סיוט, כי מה, בתור דוגמה, המטפלת הרגשית יכולה להבטיח?
שהיא מטפלת רק בשיטה שהיא בנתה?? (כך בטוח אף אחד לא ייקח לה את הייחודיות?? )
אבל אנשים רוצים שיטות שעובדות בעולם… היא תגיד שהיא מקבלת גם מקרים באמצע הלילה, או לפנות בוקר,
מה, היא ארגון הצלה… היא תגיד שהיא אוכלת ארוחה משביעה ומתעמלת לפני כל מפגש, כדי להגיע רעננה??
תכלס, מנסים לחפש את הייחודיות בירח, להבריק את הברקת מיליון הדולר, להמציא את השיטה שעוד לא נולדה, ומסתבכים,
במקום ללכת ישר, נקי, עם ענווה (!), ולראות מה יש לנו, ולדעת שהייחודיות נמצאת אצלך או יותר נכון – בנו!
אין לנו צורך לבדוק כל הזמן מה אחרות עושות, למה להם זה הולך, איזה ייחודיות המתחרה עשתה, ואולי זה גם יתאים לי,
תבדקי מה את, או יותר נכון מה בך!! זה הייחודיות שלך זה ה- DNA שלך!
והדבר הכי מדהים זה, שהייחודיות הזאת תקפה לאורך כל השנים קדימה, עם כל שינוי שתעשי בעסק,
ההבטחה הזאת שהבטחת שהגיעה מנשמתך פנימה, תמיד תקפה,
ספרה לי לקוחה שפגשתי אותה לא מזמן,
בשעתו שמיתגתי אותה היא הייתה יחסית בתחילת דרכה המקצועית,
היא מעצבת פנים, ובשעתו כמו כל תהליך שלי, עשיתי אסטרטגיית המותג, ודייקנו את הייחודיות שלה, את ה- DNA,
את הנקודה שעליו אני מבססת את כל המותג, ההבטחה שאני רוצה שהלקוח ירגיש כשהוא נתקל בשיווק / במיתוג שלה וכד׳,
והבנו שהיא אוהבת את הבית, המשפחתיות, וזה היה ההבטחה והחוויה שממנו יצרנו נראות חמימה וביתית,
תכלס היא אומרת לי שזה פשוט חוויתי בשבילה, שהעסק התקדם והתגלגל, וקרו לו המון שינויים,
אבל את הנראות המותגית, הלוגו, הסלוגן, הנראות של האתר, הכל נשאר במקום, הכל מתאים לה בכל הגלגולים שלה,
ובכל התחנות הבאות שהיא התקדמה (והיא התקדמה מדהים, שווה להכיר אותה…
אז אני יודעת שאחד התהליכים הכי קשים זה לבדוק מה קורה בנו.. להבין, ולדייק במה אני מיוחדת, ומה אני אוהבת…
פעם שאלה אותי הבת שלי, מה את באמת מאמינה שכל אחת יכולה להיות מותג?
אמרתי לה, לא יודעת עם כל אחת יכולה, אני מאמינה, שכל אחת שיש לה חלום,
שכואב לה הבטן שהיא לא מצליחה להסביר את עצמה ללקוחות, שאומרת שיש לה לתת יותר,
היא צודקת, היא לא מדברת סתם, צריך פשוט להבין מה יש בה, כי ברור שכולנו מיוחדות,כן, בציבור שלנו ב״ה,
ולכולנו יש מעלות ומתנות שהקב״ה הביא לנו, ודרכו אנו אמורות לעשות את ההשתדלות שלנו בעולם הזה.
בהצלחה לכל אחד ,
פערי אויש – כיוון, מותגים עם כריזמה
כותבת הספר – עיניים לעסק
רוצה להגיב לפערי, או לשאול שאלה pery@kivun1.co.il